توجه بيش از حد به نمره منجر به فشارهاي رواني مي‌شود

تحليل اخبار سلامت ايران در يك وبلاگ

توجه بيش از حد به نمره منجر به فشارهاي رواني مي‌شود

۹۳ بازديد

ايسنا/اصفهان يك مشاور تحصيلي گفت: توجه بيش از حد دانش آموزان به نمره و كنكور، آن‌ها را دچار فشارهاي رواني و عاطفي مي‌كند كه اين موضوع باعث مي‌شود به جاي تمركز بر درس، دچار احساس ناكامي و نااميدي شوند.

به گزارش ايسنا، حميدرضا سعيدي امروز (سه‌شنبه) در كارگاه برنامه‌ريزي تحصيلي در نوش‌آباد، اظهار كرد: توجه بيش از حد به درس و كنكور، دو پيامد دارد، اول اينكه فكر كردن مداوم به مسئله‌اي كه نتيجه آن مشخص نيست و فقط باعث هدر رفتن زمان و عقب ماندن از بقيه دانش‌آموزاني مي‌شود كه در حال مطالعه هستند.

 

وي افزود: مداوم فكر كردن به هر مسئله‌اي سبب استرس و اضطراب در فرد شده و مي‌تواند سلامت روحي و جسمي فرد را بسيار تهديد كند كه دومين پيامد توجه بيش از حد به نتيجه كنكور و كارنامه تحصيلي توسط دانش آموزان و خانواده آن‌ها است.

 

اين مشاور تحصيلي تصريح كرد: پدر و مادرهايي كه به هر دليلي انتظار بيش از حد از فرزندان خود دارند، فشار رواني زيادي به فرزندان خود وارد مي‌كنند. تزريق استرس و اضطراب بر فرزندان نه تنها سبب بهبود نتيجه درسي و رتبه كنكور نمي‌شود بلكه نتيجه عكس نيز مي‌تواند داشته باشد.

 

سعيدي گفت: براي كسب موفقيت و كنترل استرس بايد پنج اصل برنامه‌ريزي و مديريت زمان، هدف‌گذاري، خواب كافي، خلاصه برداري و مرور را مورد توجه جدي قرار دهند.

 

يكي ديگر از كارشناسان برنامه‌ريزي تحصيلي، گفت: انگيزش به معني جنبش و حركت است كه در علم روانشناسي، اصطلاحاً به آن ديناميك رفتار مي‌گويند و منظور از آن نيرويي است كه باعث ايجاد حركت در فرد مي‌شود.

 

حسن آقاييان افزود: انگيزش را فن به كار بردن عواملي مي‌دانند كه رغبت و علاقه فراگيران را به فعاليت معيني برمي‌انگيزاند. انگيزش در مسائل تربيتي و آموزشي،هم به عنوان هدف و هم به عنوان وسيله مطرح شده است.

 

وي در مورد برنامه‌ريزي درسي، تصريح كرد: انگيزش، عالي‌ترين شاهراه يادگيري است. يعني انگيزش، شرط ضروري براي هر نوع يادگيري در افراد است.

 

اين كارشناس برنامه‌ريزي تحصيلي، افزود: براي برنامه‌ريزي درسي و به ويژه موفقيت در كنكور، مطالعه كتاب‌هاي سال دوازدهم را بايد جدي گرفت، ضريب درس رشته‌هاي مورد علاقه را شناخت، سپس هدف‌گذاري و برنامه‌ريزي كرد.

 

آقاييان تأكيد كرد: براي هدف‌گذاري سه اصل اولويت‌بندي همراه با بيان جزئيات و زمان‌بندي هدف، برنامه‌ريزي و مديريت استرس را بايد رعايت كرد. ضمن اينكه منابع مطالعاتي و انتخاب يك مشاور حرفه‌اي را نيز بايد مورد توجه قرار داد.

 

يكي ديگر از مشاوران تحصيلي، گفت: ريشه بسياري از استرس‌ها ناآگاهي است، پس لازم است در ابتدا اطلاعات كافي در مورد كنكور و منابع آن به دست آوريد تا بتوانيد برنامه‌ريزي مناسبي براي مطالعه منابع بر اساس زمان باقي‌مانده‌تان داشته باشيد. براي اين منظور مي‌توانيد از فن‌هاي مديريت زمان استفاده كنيد.

 

ابوالفضل عموزاده افزود: براي مطالعه، رشته و دانشگاه مورد نظر را انتخاب كنيد، رتبه و نمره داوطلبان سال‌هاي گذشته و درصدهاي قبولي در آن رشته دانشگاهي را شناسايي كنيد و بر اساس يافته‌هايتان، به سراغ تسلط بر روي مباحثي برويد كه ضرايب بالاتري در رشته‌تان دارد.

 

وي تأكيد كرد: براي كنترل استرس بايد خواب كافي و با كيفيت داشت تا بتوانيد تمركز كافي بر روي درس داشته باشيد. همچنين كم‌خوابي باعث استرس و احساس خستگي مي‌شود و قدرت يادگيري و حافظه را كاهش مي‌دهد.

 

اين مشاور تحصيلي، افزود: خلاصه‌برداري نقش بسيار مفيدي در دوره و جمع‌بندي قبل از كنكور دارد. دست‌نوشته‌هاي خودتان چون بر اساس اولويت‌هاي يادگيري خودتان است، مي‌تواند نقش مهمي در جمع‌بندي نهايي و كاهش استرس داشته باشد.

 

عموزاده تأكيد كرد: مهم‌ترين راه براي موفقيت در تحصيل، داشتن يك برنامه‌ريزي درسي منسجم است. نه‌تنها بايد اولويت دروس را برنامه‌ريزي كنيد، بلكه بايد به طرز صريح عمل كنيد و نيازي به ترك سرگرمي نيست.

 

اولين كارگاه مشاوره و برنامه‌ريزي درسي با حضور اوليا و دانش آموزان پايه دوازدهم دبيرستان شهداي صنايع كرك نوش‌آباد با حضور كارشناسان مشاوره و رابطان سازمان سنجش در اين واحد آموزشي برگزار شد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.